Κυριακή, 27 Νοεμβρίου 2011 16:28

Μαζάτσιο Τζιοβάννι - Masaccio Tommaso di ser Giovanni Guidi

Γράφτηκε από την

Μαζάτσιο Τζιοβάννι (Masaccio Tommaso di ser Giovanni Guidi, ή Cassai), Ιταλός ζωγράφος (Σαν Τζοβάννι Βαλντάρνο, Αρέτσο 1401-Ρώμη 1428). Γεννήθηκε κοντά στην Φλωρεντία και πέθανε νεότατος στη Ρώμη. Είχε βαπτιστεί Τομάζο (Θωμάς), αλλά τον φώναζαν Μαζάτσιο (ατζαμής Θωμάς), για την έλλειψη πρακτικού πνεύματος και την ατημέλητη εμφάνισή του. Η τέχνη του λιτή, εστιάζει στο σωματικό και πνευματικό βάρος των προσώπων του. Ελάχιστες πληροφορίες υπάρχουν για την απλή και κάποτε φτωχική και παραμελημένη, ζωή του και λίγα είναι τα βέβαια έργα του, που είχαν μεγάλη σημασία για την καλλιτεχνική ανανέωση της Φλωρεντίας στον 15ο αιώνα.

Πρόλαβε να δημιουργήσει ένα έργο πολυσήμαντο για την επιβλητική απλότητα, την ήρεμη μεγαλοπρέπεια του, την έξοχη αρμονία της συνθέσεως, αρετές που εκφράζουν ένα υψηλό καλλιτεχνικό ήθος. Το 1422 βρίσκεται εγγεγραμμένος στη συντεχνία των γιατρών και των φαρμακοποιών και το 1424 στον κατάλογο των ζωγράφων της Συντεχνίας του Αγίου Λουκά. Πριν από το έτος αυτό είχε ζωγραφίσει τη νωπογραφία των «Εγκαινίων» στο αίθριο της μονής των Καρμηλιτών στη Φλωρεντία, που είχε καταστραφεί.

Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2011 22:35

Οι Ελληνίδες ζωγράφοι του 19ου αιώνα

Γράφτηκε από την

Κατά τον 19ο αιώνα, ο λειτουργικός κατά φύλα καταμερισμός παρουσίας και δράσης απέδιδε το «δημόσιο» χώρο της πολιτικής και της οικονομίας, προνομιακά στους άνδρες και τον «ιδιωτικό» ή «οικιακό» στις γυναίκες. Τεκμήριο της ανωτέρω παραδοχής αποτελεί η Αυτοβιογραφία της Ζακυνθινής αρχοντοπούλας Ελισάβετ Μουτζά – Μαρτινέγκου (1801-1832), αποσπάσματα της οποίας δανείζομαι από το κείμενο της κ. Κούντουρα, «Η γυναίκα στη Νεοελληνική Ζωγραφική του ΙΘ΄ αιώνα. Εικόνα και δημιουργός». (Φωτογραφία αριστερά: Σοφία Λασκαρίδου)

Η methexis ανεβάζει στη Β' Σκηνή του θεάτρου Βασιλάκου για 2η χρονιά την παράσταση «Φτωχοί και Άγιοι», σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Χρυσομάλη. Οι «Φτωχοί και Άγιοι», οι ήρωες του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη θα παρουσιάζονται από τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη, μέχρι την Τρίτη 31 Ιανουαρίου.
Πρόκειται για την παράσταση που ανέβηκε στην Αθήνα για πρώτη φορά την περασμένη άνοιξη και άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις, εγκαινιάζοντας πρώτη την επέτειο των εκατό χρόνων από το θάνατο του έλληνα συγγραφέα.


Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Κόσμος χαρούμενος στους δρόμους. Ένα κοριτσάκι πουλά σπίρτα. Δύο «κοσμικές» κυρίες που το συναντούν, του φέρονται περιφρονητικά και το προτρέπουν να γυρίσει σπίτι. Δεν καταλαβαίνουν την κατάστασή του: είναι ορφανό κι ο μέθυσος πατριός του το στέλνει να πουλά σπίρτα. Μόνος φίλος του είναι ο Γιόχαν, ο κουλουράς, που προσπαθεί να το διασκεδάσει με τ' αστεία του. Όταν ο Γιόχαν φεύγει, έρχεται μια ζητιάνα. Το κοριτσάκι την κοιτά επίμονα γιατί μοιάζει με τη γιαγιά του. Η γριά ζητιάνα το συμπαθεί και του διηγείται μια ιστορία.
Στην πρώτη παράσταση μπαλέτου της καλλιτεχνικής περιόδου 2011-12, με τίτλο Όλοι χορεύουν βαλς!, η μαγεία του χορού και η τελειότητα των κινήσεων μπλέκονται με τις κλασικές και σύγχρονες μουσικές. Οι χορευτές του μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα ερμηνεύσουν τρεις διάσημες χορογραφίες του Ρενάτο Τζανέλλα, οι οποίες έχουν παρουσιαστεί στην Όπερα της Βιέννης, το τελευταίο θέατρο στο οποίο θήτευσε ο Τζανέλλα πριν αναλάβει διευθυντής του μπαλέτου της ΕΛΣ και στις οποίες η παράδοση του κλασικού μπαλέτου συναντά τον σύγχρονο χορό.
Τα κράτη κατά κανόνα περνούν από περιόδους τάξης σε περιόδους αταξίας για να επανέλθουν και πάλι στην τάξη. Κι αυτό γιατί η ικανότητα οδηγεί στον εφησυχασμό, ο εφησυχασμός στην αδράνεια, η αδράνεια στην αταξία, η αταξία στον όλεθρο. Από τον όλεθρο πάλι γεννιέται αντίστοιχα η ανάγκη για τάξη, από την τάξη η ικανότητα, από την ικανότητα η δόξα και η ευημερία.

Νικολό Μακιαβέλι, Ιστορία της Φλωρεντίας
Τραγούδια για κοντούς, καμένες από κοντό, "πολύ ωραίους", έχοντες και κατέχοντες ρετιρέ, για λαϊκά κορίτσια, για αγόρια με κοιλίτσα, για Καραγκιόζηδες, καραγκιοζάκους και καραγκιόζαρους, για όσους δε δουλεύουν, μποέμ εκ πεποιθήσεως, κυρά-Μαρίες, ρομαντικούς δειπνιστές, λάτρεις των εκδρομών και της κομψής αλητείας, πεθερόπληκτους, Λούλες, δίμετρες Ρωσίδες, καμένους από Ρωσίδα, "βούρτσες", νταρντάνες με φουστανάκια με δαντέλα, μπουζουκομάχους, μπουζουκοβόρους, ζαμανφουτίστες, σοκολατολάγνους και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις...
Τραγούδια με χαμόγελο για όλη την οικογένεια. Κωμικές πρόζες & σπαραξικάρδιες ατάκες. Πικάντικα σχόλια για τα λαϊκά κορίτσια και τ' αγόρια με κοιλίτσα. Αφιέρωμα στη βλακεία που τελικά είναι ανίκητη. Τραγούδια χιουμοριστικά και εύθυμα. Παντελώς χειροποίητα. Για να σκάσει επιτέλους το πικραμένο χείλι του πελάτη... Γιατί αυτή η ρημάδα η κρίση, μόνο με χιούμορ, χαρά και χαμόγελο παλεύεται!
Ελαφρά τραγούδια & βαριά λαϊκά, με jazz διάθεση & rock άποψη!
Η Ζωζώ Σαπουντζάκη επιστρέφει στο Variete του Badminton, για να περπατήσει από την αρχή γνωστές και άγνωστες διαδρομές της καριέρας της και να αποδείξει στην πράξη πως οι αληθινοί μύθοι είναι σαν το καλό κρασί: Όσο περνούν τα χρόνια γίνονται δυνατότεροι!
Η γυναίκα- σύμβολο της χαράς και του ξεφαντώματος μας καλεί στη μουσικοθεατρική της γιορτή, για να μας θυμίσει σε δύσκολους καιρούς πως η αισιοδοξία και η ελπίδα είναι τα ισχυρότερα όπλα του Έλληνα.

Που βρίσκεται η αλήθεια όταν δυο άνθρωποι διηγούνται τα ίδια γεγονότα, ο καθένας από τη σκοπιά του;
Τι είναι ηθικό και τι νόμιμο;
Τι είδους αστυνομικοί είναι ο Ντένι και ο Τζόϊ;
Τι είδους φίλοι και σύντροφοι;
Στην καρδιά της Αθήνας, στο πραγματικό κέντρο της πόλης στο σημείο συνάντησης ανθρώπων και πολιτισμών δημιουργείται το CAMP. Η πλατεία Κοτζιά μπροστά από το δημαρχείο έζησε στιγμές δοξας όταν το Δημοτικό Θέατρο προσκαλούσε τους ενθουσιασμένους αθηναίους να δουν τη Σάρα Μπερνάρ, αλλά και στιγμές θλίψης όταν το ιδιο θέατρο φιλοξένησε πρόσφυγες που οδήγησαν σε ανεπανόρθωτες φθορές με αποτέλεσμα την απόφαση για την κατεδάφισή του. Εκεί η σύγχρονη τέχνη απόκτησε μια νέα στέγη, ένα καινούριο σημείο συνάντησης καλλιτεχνών σε μια από τις πιο γνωστές γωνιές της Αθήνας.

Το πρόγραμμα του CAMP ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου 2011 με την cheapart 17 όπου συμμετέχουν 150 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό και λήγει 23 Δεκεμβρίου 2011.