Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014 00:00

Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα

Γράφτηκε από

Ετυμολογία της λέξης «Μουσική»

Η λέξη μουσική, σύμφωνα με τα γραπτά των αρχαίων ελλήνων ποιητών και φιλοσόφων παράγεται από το «Μούσα». Το Μούσα πάλι, παράγεται από το μαούσα = Μούσα. Το «μα» είναι ρίζα του ρήματος μάω-μω = επινοώ ή ψάχνω ή ζητώ διανοητικά. (Στη δωρική διάλεκτο η λέξη «Μούσα» είναι «Μώσα»).

Το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου στην Ελλάδα είναι γεγονός. Πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα από την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου μέχρι και την Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009, σε χώρους μέσα στο ιστορικό κέντρο και γύρω από την Ακρόπολη!

Σαράντα πέντε ελληνικές ομάδες, δώδεκα ομάδες από το εξωτερικό, και πάνω από διακόσιοι καλλιτέχνες θα πραγματοποιήσουν συνολικά εκατόν ογδόντα παραστάσεις. Σημαντικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες από την Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία, Ολλανδία, Ισπανία, Αυστρία, Βέλγιο, Βραζιλία, Ρουμανία, Σλοβενία και Βουλγαρία θα συμμετάσχουν στο Φεστιβάλ.

Στη χώρα μας, το Φεστιβάλ είναι πρωτόγνωρο και θα συμβάλει στην ανάπτυξη του θεάτρου δρόμου. Για πέντε ημέρες, μικρά και μεγάλα θεάματα δρόμου θα παρουσιαστούν σε χώρους γύρω από την Ακρόπολη. Το Φεστιβάλ εκτός από τις παραστάσεις θεάτρου δρόμου θα περιλαμβάνει και δράσεις με βάση άλλες μορφές τέχνης, χοροθεατρικές παραστάσεις, happening, workshop, παραστάσεις Κουκλοθέατρου, Θεάτρου Σκιών καθώς και μικρές μουσικές μπάντες ή και εικαστικές δράσεις, πάντα με αφετηρία τον δημόσιο χώρο.

Το Φεστιβάλ έχει δύο ενότητες: το κεντρικό (main) και το ελεύθερο (open). Στο κεντρικό Φεστιβάλ θα συμμετέχουν επιλεγμένες ομάδες, ενώ το open θα είναι πιο ελεύθερο και θα μπορούν να συμμετέχουν μεμονωμένοι καλλιτέχνες ή ομάδες απ' όλο το φάσμα και τις εκφράσεις του Θεάτρου Δρόμου.

Το Φεστιβάλ είναι διαγωνιστικό και θα δίνονται 4 βραβεία. Για το κεντρικό πρόγραμμα θα υπάρχουν δύο ισότιμα βραβεία. α) Βραβείο «Σκηνοθεσίας και συνολικής σύλληψης». β) Βραβείο «Πρότασης για θέαμα σε δημόσιο χώρο». Τα βραβεία αυτά θα συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ? έκαστο. Ένα βραβείο θα δίνεται αποκλειστικά σε ελληνική ομάδα και θα συνοδεύεται από πρόσκληση σ' ένα Διεθνές Φεστιβάλ του εξωτερικού. Για την φετινή περίοδο έχει οριστεί το Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου και Κουκλοθέατρου "PUPPET FAIR", που γίνεται στη Σόφια στη Βουλγαρία. Ένα τέταρτο βραβείο θα απονέμεται σε ομάδα ή καλλιτέχνη του open προγράμματος, που θα ισοδυναμεί με πρόσκληση για το Κεντρικό Φεστιβάλ της επόμενης χρονιάς και χρηματικό έπαθλο 2.000 ?.

Τα βραβεία θα απονέμουν δύο επιτροπές από ανεξάρτητα και καταξιωμένα πρόσωπα της Τέχνης και του Θεάτρου.

Την πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ θα γίνει η Τελετή Έναρξης σε έναν κεντρικό δημόσιο χώρο. Τη δεύτερη, τρίτη και τέταρτη ημέρα, από το πρωί έως το βράδυ, θα εμφανίζονται τα γκρουπ και οι μεμονωμένοι καλλιτέχνες. Μέχρι το μεσημέρι θα πραγματοποιούνται σε κλειστούς χώρους σεμινάρια και συζητήσεις.
Την τελευταία ημέρα, το πρωί σε έναν κλειστό χώρο θα παρουσιαστούν τα γκρουπ που έλαβαν μέρος και θα γίνει η απονομή των Βραβείων. Το βράδυ της ίδιας ημέρας, στο πλαίσιο της τελετής λήξης, θα πραγματοποιηθεί παρέλαση των ομάδων και πάρτι.

Αρχές Σεπτεμβρίου, θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ με τις ομάδες, τοποθεσίες, και ώρες που θα διεξαχθεί το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου.

Η πρωτοβουλία για το Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου ανήκει στο Θέατρο Δρόμου HELIX και πραγματοποιείται με την αιγίδα, τη συνεργασία και τη στήριξη του «Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού» του Υπουργείου Πολιτισμού. Επίσης πραγματοποιείται με τη στήριξη και την αιγίδα της Γραμματείας Νέας Γενιάς. Τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου της Αθήνας, του Πολιτισμικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων, και του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (iTi).

Για περισσότερς πληροφορίες πατήστε εδώ.

Το Θέατρο Χώρα ξεκινά τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την περίοδο 2009-2010, με το εντατικό εργαστήριο προετοιμασίας για την εισαγωγή στις δραματικές σχολές και τις εξετάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, που θα πραγματοποιηθεί από τις 17 Αυγούστου έως τις 4 Σεπτεμβρίου.

Tο Mουσείο Mπενάκη, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τσαρούχη, θα φιλοξενήσει περισσότερα από 420 έργα και σκηνογραφικές μακέτες του ζωγράφου Γιάννης Τσαρούχη, που σφράγισε με το έργο του την ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα.

Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου στην Αθήνα, η οποία θα παρουσιαστεί από το Δεκέμβριο του 2009, περιλαμβάνοντας έργα που θα καλύπτουν όλες τις περιόδους της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

Η έκθεση εντάσσεται στον προγραμματισμό του μουσείου για την περίοδο Σεπτέμβριος 2009 - Ιανουάριος 2010, στον οποίο έχει συμπεριλάβει, ανάμεσα σε άλλα, μία σημαντική έκθεση για το έργο του Δημήτρη Πικιώνη (Νοέμβριος- Ιανουάριος).

Το νέο πρόγραμμα του μουσείου περιλαμβάνει, επίσης, εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του φωτογράφου Δημήτρη Σούλα, του ζωγράφου Νίκου Στεφάνου και του φωτογράφου Τάσου Βρετού.

Μουσείο Μπενάκη
Σεπτέμβριος 2009 - Ιανουάριος 2010
www.benaki.gr

 

Κυριακή, 26 Ιουλίου 2009 01:37

Αναγέννηση

Γράφτηκε από την

Αναγέννηση ονομάζεται η περίοδος 200 περίπου χρόνων, από τον 14ο αιώνα ως τον 16ο αιώνα, κατά την οποία τα γράμματα, οι επιστήμες και οι τέχνες σημείωσαν πρωτοφανή άνθηση στην Ευρώπη. Ο όρος Αναγέννηση χρησιμοποιείται κάθε φορά που στην πορεία της πολιτιστικής ιστορίας παρατηρείται μια συνειδητή αναβίωση στοιχείων από την κλασική αρχαιότητα. Αναγέννηση είναι κάθε περίοδος πολιτιστικής ακμής που ακολουθεί μια περίοδο πολιτιστικής ύφεσης.

Σάββατο, 25 Ιουλίου 2009 10:32

Vladimir Tatlin

Γράφτηκε από

 

Vladimir Tatlin Ο Vladimir Tatlin γεννήθηκε στην Κρακοβία της Ουκρανίας, στις 25 Δεκεμβρίου του 1885. Ο πατέρας του ήταν μηχανικός σιδηροδρόμων και η μητέρα του ήταν ποιήτρια. Σπούδασε στο School of Art της Μόσχας, παράλληλα ασχολήθηκε και με την παραδοσιακή μουσική της Ρωσίας. Την καλλιτεχνική του καριέρα την ξεκίνησε ως ζωγράφος και σκηνογράφος.
Οι καλλιτέχνες που γεννήθηκαν κατά την καμπή του αιώνα και τα πρώτα χρόνια του 20ού,είναι γνωστοί ως «Γενιά του '30». Ανδρώθηκαν κατά την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, μερικοί, μάλιστα, έλαβαν μέρος στην Εκστρατεία στη Μ. Ασία και βίωσαν τη Μικρασιατική Καταστροφή ,όπως ο Σπύρος Παπαλουκάς που ακολούθησε τον Ελληνικό Στρατό στην Μικρά Ασία ως επίσημος εικονογράφος της εκστρατείας. Η Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 αποτελεί ορόσημο του Μεσοπολέμου για την Ελλάδα. Η τραυματική αυτή εμπειρία δημιούργησε την ανάγκη μιας εθνικής αυτοβεβαίωσης που εκφράστηκε με τη στροφή στην παράδοση, μια τάση που επικράτησε και στην Ευρώπη, έτσι κι αλλιώς. Φωτογραφίες από τη Μικρασιατική Καταστροφή που τόσο επηρέασε τη ζωγραφική της «Γενιάς του ?30». 1.Η ώρα της σφαγής 2.Μετά την καταστροφή
Ένας «σπάνιος ηθοποιός, προικισμένος με μια εκρηκτική φαντασία που ξεπηδά από την πραγματικότητα και την αλήθεια» είναι ο Γιώργος Αρμένης, όπως τον έχει χαρακτηρίσει γενναιόδωρα ο δάσκαλός του Κάρολος Κουν. Την φετινή χρονιά, συμπληρώνοντας σαράντα χρόνια στο θέατρο, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σε δύο μονόπρακτα του Ιονέσκο, τις «Καρέκλες» και το «Μάθημα» στο Νέο Ελληνικό Θέατρο (που επίσης συμπληρώνει φέτος τα δέκα χρόνια λειτουργίας του), με τα οποία καταθέτει ότι «φλέρταρε χρόνια» έως ότου το φλερτ μετουσιωθεί σε «πράξη θεατρική». Ο καταξιωμένος θεατρικός ηθοποιός και σκηνοθέτης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, εξομολογείται πτυχές από τη θεατρική του διαδρομή, η οποία από την αφετηρία της έχει καταφέρει να νοηματοδοτεί μέχρι σήμερα τη ζωή του. Απολύτως πιστός σε εκείνα που τον εκφράζουν και ζωογονούν το θεατρικό του ενδιαφέρον και ενάντιος με την τηλεοπτική κουλτούρα της σύγχρονης εποχής, υπηρετεί με αφοσίωση το θέατρο. Γιατί για τον ίδιο, το θέατρο διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει τον τρόπο ζωής και έκφρασης των ανθρώπων?
Στη συνέντευξή του, η οποία φιλοξενείται στο περιοδικό art.mag, ο μουσικοσυνθέτης Ross Daly κατέθεσε την ενδιαφέρουσα άποψη ότι «οι λαοί της Ανατολής εξακολουθούν και έχουν μια συνείδηση της ιερής διάστασης της μουσικής και δεν έχουν παγιδευτεί τόσο πολύ στην εντελώς παρεξηγημένη έννοια της ?προσωπικής έκφρασης? που έχει θεοποιήσει πια ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός». Η παραπάνω θέση που επιβεβαιώνει τον ατομοκεντρικό χαρακτήρα του δυτικού πολιτισμού  - ο οποίος φαίνεται ότι μας αφορά περισσότερο - μου έδωσε το έναυσμα να προβληματιστώ σχετικά με ζητήματα που αφορούν ό,τι έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε ως επίσημο δυτικό πολιτισμό από τη μια και λαϊκό πολιτισμό ή πολιτισμό των ανατολικών χωρών από την άλλη πλευρά.
Δευτέρα, 20 Ιουλίου 2009 13:39

Περί "Indie" μουσικής

Γράφτηκε από τον
Όλο και συχνότερα ακούμε ξανά και ξανά το όρο "Indie" και συχνά πυκνά κολλάμε ένα "music" δίπλα και όλο αυτό το θεωρούμε είδος μουσικής. Τελικά τι ειναι αυτό το indie και γιατί όλο και περισσότερα μουσικά σχήματα το χρησιμοποιούν όταν θέλουν να αυτο-προσδιοριστούν;