Μαρία Μποϊλέ

Μαρία Μποϊλέ

Είμαι υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ και υπότροφος του ΙΚΥ. Αποφοίτησα από το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, ενώ στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus τμήμα των σπουδών μου ολοκληρώθηκε στο Università Cattolica del Sacro Cuore του Μιλάνου. Είμαι κάτοχος του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στο γνωστικό αντικείμενο Ιστορίας της Τέχνης του ΑΠΘ και του ΜΔΕ Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων του ΕΑΠ.

Κυριακή, 08 Μαΐου 2011 20:49

Ο γλύπτης Michelangelo Buonarotti (1475-1564)

 

«Σαν δυνατός χείμαρρος, που ταυτόχρονα γονιμοποιεί και ερημώνει, είναι η επίδραση του Michelangelo στην ιταλική τέχνη. Χωρίς να μπορεί κανείς να τον αποφύγει, καθώς παρασύρει στην πορεία του τα πάντα, είναι για λίγους ένας ελευθερωτής και για πολλούς καταστροφέας».

Με αυτά τα λόγια ξεκινά ο Vasari την εξιστόρηση του βίου του Michelangelo Buonarotti (1475-1564) δίνοντας εξ αρχής το στίγμα της προσωπικότητας και της δημιουργίας του σημαντικότερου, ίσως, καλλιτέχνη και πολύπλευρου ανθρώπου του 16ου αιώνα, που σηματοδότησε το πέρασμα από την πρώιμη στην ώριμη φάση της ιταλικής αναγέννησης, τουλάχιστον όσον αφορά στην πλαστική.

Κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ
Δευτέρα, 25 Απριλίου 2011 00:32

Ομάδα "Στάθμη" - 1950

  Η ομάδα "Στάθμη" αποτελεί ένα φαινόμενο της ελληνικής καλλιτεχνικής ζωής της Ελλάδας, ένα καλλιτεχνικό δίκτυο της δεκαετίας του 1950, που εμφανίστηκε ως σχήμα δράσης του «δημόσιου και του ιδιωτικού χώρου».

 

Κατηγορία ΚΙΝΗΜΑΤΑ
Κυριακή, 03 Απριλίου 2011 23:49

Δημήτρης Πικιώνης

 

Υπήρξε, αδιαμφισβήτητα, μία πολύπλευρη προσωπικότητα, o homo universalis του Μεσοπολέμου, ένας αρχιτέκτων που ξεπέρασε τους τομείς της ειδικότητάς του, κινήθηκε στα πεδία της ζωγραφικής, της σκηνογραφίας και της φιλοσοφίας, καθιστώντας εαυτόν έναν άνθρωπο του λόγου και της τέχνης.

Κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ
Τρίτη, 22 Μαρτίου 2011 00:35

Οριενταλισμός

Το 1716 αποτελεί κρίσιμο ορόσημο στην Ευρωπαϊκή ιστορία, καθώς πρόκειται για την ιστορικά ύστατη σχεδιασμένη απόπειρα επέκτασης της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στη δυτική Ευρώπη. Η τελευταία, μετά το πέρας του εν λόγω έτους, αφέθηκε ανεμπόδιστη να δημιουργήσει ό,τι ιστορικά κατεγράφη ως ο "αιώνας του Διαφωτισμού". Είναι η περίοδος κατά την οποία η Δύση χαράσσει τα πολιτικά και πολιτισμικά της σύνορα και διαμορφώνει την ταυτότητά της βασισμένη σε μια ιδέα ριζικής διαφοράς ως προς την Ανατολή, εικόνα αληθινή ή κατασκευασμένη, μέσα από την οποία αυτοπροσδιορίζεται.

Κατηγορία ΚΙΝΗΜΑΤΑ
Τρίτη, 08 Μαρτίου 2011 01:00

Βάσω Κατράκη

Η Βάσω Κατράκη (1914-1988) υπήρξε, αδιαμφισβήτητα, η σημαντικότερη Ελληνίδα καλλιτέχνις που έδωσε νέα πνοή στη χαρακτική τέχνη. Η δημιουργία της καταξιώθηκε μέσα από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία και λειτουργεί ως παράδειγμα συνεχούς αναζήτησης και πειραματισμού.

Κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ

Η αφαίρεση, η απομάκρυνση από την αναπαράσταση του αισθητού κόσμου στη ζωγραφική  επιφάνεια και η αυτονόμηση της ζωγραφικής γλώσσας, ως το σημείο που να μην παραπέμπει πουθενά, παρά μόνο στον εαυτό της, είχαν ήδη ιστορία μισού αιώνα στην ευρωπαϊκή ζωγραφική όταν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Κατηγορία ΚΙΝΗΜΑΤΑ
Κυριακή, 06 Φεβρουαρίου 2011 00:17

Ελένη Μπούκουρη - Αλταμούρα

Η Ελένη Μπούκουρη-Αλταμούρα υπήρξε κορυφαία ζωγράφος του 19ου αιώνα, της οποίας η ζωή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μυθιστορηματική, περιπετειώδης και, συνάμα, τραγική. Γεννήθηκε στις Σπέτσες το 1821. Ήταν κόρη του Ιωάννη Γ. Μπούκουρη, τολμηρού θαλασσοπόρου και γενναιόδωρου πατριώτη, και της Μαρίας. Ο πατέρας της υπήρξε πολύτιμος αρωγός στις προσπάθειές της, καθώς ήταν ευαίσθητος άνθρωπος, με καλλιτεχνικές ευαισθησίες, ευρύτητα και ανεξαρτησία πνεύματος.

Κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ
Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2011 01:15

Narrative Art (Αφηγηματική Τέχνη)

Τα βασικά εκφραστικά μέσα της Narrative Art είναι η φωτογραφία, το κείμενο, η κινηματογραφική ταινία, το βίντεο, και τα θέματα που πραγματεύεται αντλούνται, κατά κύριο λόγο, από την καθημερινή ζωή και το άμεσο περιβάλλον. Τα κείμενα και οι αυτοβιογραφικές φωτογραφίες των καλλιτεχνών προέρχονται κατά ένα μεγάλο μέρος από το απόθεμα των αναμνήσεων τους, των ταξιδιών τους ή της συναισθηματικής ζωής τους.

Κατηγορία ΚΙΝΗΜΑΤΑ

Ο Νικόλαος Γύζης (1842-1901) ήταν το παιδί μιας πολυμελούς οικογένειας από την Τήνο. Από τα πρώτα χρόνια της ζωής του έκανε φανερό το ταλέντο του, όταν αντέγραφε τις λιθογραφίες του σπιτιού του αποσπώντας επαίνους. Αφού συμπλήρωσε τις βασικές του σπουδές στην Αθήνα, εξασφάλισε υποτροφία για την Ακαδημία του Μονάχου, όπου του δόθηκε η ευκαιρία να προσεγγίσει σπουδαίους δασκάλους και μεγάλους καλλιτέχνες.

Εκεί ο Γύζης εξελέγη καθηγητής και εξελίχθηκε σε σπουδαίο τεχνίτη, μεγάλο δημιουργό με πρωτότυπη θεματογραφία και αφηγηματική πειστικότητα, άψογο εκτελεστή κάθε λεπτομέρειας.

Κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ
Σάββατο, 18 Δεκεμβρίου 2010 14:06

«Ναζαρηνοί»

Κατά το 19ο αιώνα, παράλληλα με τον Κλασικισμό, το Ρεαλισμό και το Ρομαντισμό, εντοπίζονται στην ευρωπαϊκή ζωγραφική ρεύματα με ιδεαλιστική αφετηρία και στόχους. Ανάμεσα σε αυτά και η κίνηση της αδελφότητας του Λουκά, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1809 στη Βιέννη, ολοκληρώθηκε το 1810 στη Ρώμη και έγινε αργότερα γνωστή με το όνομα «Ναζαρηνοί».

Κατηγορία ΚΙΝΗΜΑΤΑ